vypracované otázky 36.-45.
36. Vliv stranického systému na dělbu moci.
Na
dělbu moci působí zejména dva aspekty stranického systému:
1) počet
důležitých politických stran
2) jejich stupeň
disciplinovanosti, organizovanosti a centralizace
Nejjednodušší a klasickou typologii systému politických stran (A.
Lawrence Lowell), podle které rozlišujeme režim:
- jedné strany
(monopartismus)
- dvou stran
(bipartismus)
- více než dvou
stran (multipartismus).
Režim
jedné strany v zásadě vede vždy ke koncentraci moci bez ohledu na to, jaký
systém dělby moci je použit v politickém systému dané země. Buď neexistuje
žádná jiná politická strana kromě té vládnoucí anebo existují nerovnoprávné,
satelitní politické strany, jež jsou de facto podřízeny vládnoucí straně. V
obou případech zde nedochází k politické soutěži o moc mezi stranami. V takové
situaci se moc plně soustředí do rukou vedení vládnoucí politické strany, která
rozhoduje o obsazení všech důležitých
postů. Dělba moci je v takovém případě zcela zrušena.
Koncentrace moci v monopartismu je tak silná, že se většinou nepodaří
udržet ani nezávislost soudní moci. (viz. ČSSR v letech 1960 – 1989).
Systém
moci dvou politických stran také přispívá ke koncentraci politické moci, I když
zdaleka ne v takové míře jako systém jediné politické strany. To je zvláště
patrné v parlamentním modelu dělby moci.
V
bipartismu má totiž vítězná strana absolutní většinu v parlamentu, a je li
uplatněn parlamentní model dělby moci, stává se její vůdce zároveň
ministerským předsedou. Pokud jsou v daném politickém systému strany dostatečně
disciplinované, pak to znamená, že vláda má pevnou oporu v parlamentu, její
svržení je až do příštích voleb prakticky nemožné, vedení strany má volné ruce
k realizaci svého programu a je zřejmé, že legislativní návrhy vlády budou
parlamentem procházet bez problémů (toto je právě případ Velké Británie).
Zatím co
bipartismus v parlamentním modelu dělby moci posiluje koncentraci moci, v
případě bipartismu prezidentského modelu je tomu jinak. Prezidentský model obecně znamená striktní dělbu a tím i větší
kontrolu moci.
Pokud má
stejná strana prezidenta I většinu v
parlamentu, vede to k omezení dělby
moci, pokud má jedna strana většinu v
parlamentu a president je členem druhé strany , dělba moci se posiluje.
Bipartismus zvýrazňuje a posiluje tendence obou modelů dělby moci.
Naproti tomu multipatismus většinou zmírňuje jejich účinky. V parlamentním
modelu dělby moci tedy napomáhá k posílení kontroly výkonné moci nad
legislativou. V režimu více než dvou stran je totiž velmi pravděpodobné,
že žádná strana sama více než polovinu křesel, a protože v parlamentnímu modelu
dělby moci závisí vláda na podpoře
parlamentu, je nutno k jejímu sestavení vytvářet více či méně proměnlivé
koalice. To ovšem vede k určitému oslabení vlády, její stabilita je
závislá na vztazích uvnitř koalice. Parlament tím nabývá na síle a to přispívá
k posílení rovnováhy mezi výkonnou mocí a legislativou. Kontrolní funkce
parlamentu vůči vládě se ještě více
posiluje, pokud, se nepodaří sestavit koalici a vznikne tzv. menšinová vláda.
Taková vláda je odkázána na podporu nebo toleranci jiných stran.
V prezidentském modelu má multipartismus tendenci posilovat moc
vlády a oslabovat kontrolní moc parlamentu. Pokud prezident nepochází
z nejsilnější strany v parlamentu,má na rozdíl od stejného případu
v bipartismu tu podstatnou výhodu, že proti němu nestojí soudržná
parlamentní většina, ale nesourodé uskupení stran.
Pokud
prezident pochází z nejsilnější strany v parlamentu, pak je vládní
moc slabší než v obdobném případě v bipartismu, ale silnější než
v multipartismu při použití parlamentního modelu, především proto, že
parlament nemůže vládu prezidenta svrhnout.
Zatímco
v bipartismu je prezident nejspíše vůdcem jedné ze stran, multipartismus
v prezidentském systému zvyšuje jeho osobní charakter, posiluje
personalizaci prezidentské moci. Podle některých teoretiků je právě kombinace
prezidentského modelu s multipartismem nepříznivá pro stabilizaci
demokracie neboť multipartismus zabraňuje prezidentově straně dosáhnout většině
v parlamentu, podobná situace vzniká v postavení menšinové vlády
v parlamentním modelu.
37. Dělba
moci v ČR – zákonodárná složka moci, reprezentanti, funkce a pravomoci.
· zákonodárná
moc - parlament
· výkonný
moc – prezident, vláda
· soudní moc - soustava soudů
Zákonodárná moc v České republice náleží Parlamentu, který je
tvořen dvěmi komorami:
a) Poslaneckou
sněmovnou
b) Senátem
Postavení
obou komor není rovnocenné, silnější postavení má Poslanecká sněmovna, ve které
jsou projednávány a přijímány návrhy zákonů. Senát funguje vlastně jako taková
brzda Poslanecké sněmovny, jeho hlavní pravomoc spočívá v možnosti neschválit návrh zákona přijatý
Poslaneckou sněmovnou nebo jí ho vrátit v pozměněné podobě (právo
suspenzívního veta).
Poslanecká sněmovna má 200 poslanců, kteří jsou voleni na dobu 4 let,
právo být zvolen do PS vzniká ve věku 21 let a náleží všem občanům
s volebním právem aktivním.
Senát má 81 senátorů, kteří jsou voleni na dobu 6 let a
každé 2 roky se obměňuje senátorů, právo být
zvolen do Senátu vzniká ve věku 40 let. Má právo suspenzívního veta, může
přijímat zákonná opatření, která pozbývají platnost, pokud je nově zvolená sněmovna na první schůzi
neschválí. Senát je nerozpustitelný.
Funkce Parlamentu:
· Ústavodárná
(přijímání a změny ústavy)
· Zákonodárná
(přijímání zákonů)
· Organizační
(ustanovování státních funkcionářů)
· iniciativně
politická (jednání o základních otázkách vnitřní a zahraniční politiky,
vydávání směrnic vládě)
· kontrolní
(kontrola výkonné složky, např. interpelace, rozpočet, vyšetřovací komise
apod.)
· soudní (např.
impeachment = pohnání před soud státního úředníka pro zneužití své moci, pro
jiné prohřešky nebo pro neschopnost )
· vnitřní
(působnost v oblasti vnitřní organizace parlamentu, jednací řád, vydávání
poslanců k trestnímu stíhání, apod.)
Pravomoci Parlamentu:
· rozhodnout o
vyhlášení válečného stavu, je-li ČR napadena, nebo je-li třeba plnit mezinárodní smluvní závazky o
společné obraně proti napadení (lze na základě absolutní většiny obou komor)
· vyslovuje
souhlas s vysláním ozbrojených sil ČR mimo území ČR, s pobytem ozbrojených sil jiných států na území ČR, nejsou-li taková rozhodnutí
vyhrazena vládě napadení (lze na základě absolutní většiny obou komor)
· vyslovuje
důvěru vládě
· volí prezidenta
38. Dělba
moci v ČR – výkonná složka moci, reprezentanti, funkce, pravomoci.
· zákonodárná
moc - parlament
· výkonný
moc – prezident, vláda
· soudní moc - soustava soudů
Výkonná
moc v České republice náleží prezidentovi a vládě.
Prezident republiky je hlavou státu, a volí ho Parlament ČR na společné schůzi obou
komor, kdy musí být zvolen absolutních
většinou hlasů, a není z výkonu své funkce odpovědný (může být pouze Senátem obžalován za velezradu),
svého úřadu se ujímá po složení slibu na dobu 5 let, od okamžiku složení slibu.
Slib složí do rukou předsedy Poslanecké sněmovny. Prezidentem se může stát
občan, který dosáhl věku 40 let, nikdo nemůže být zvolen více než dvakrát za
sebou.
Základní
funkcí prezidenta je reprezentace ČR navenek, podílení se dělbě moci za pomoci
suspenzívního veta a svěřených pravomocí.
Prezident má dva druhy pravomocí:
a) suverénní
b) pravomoci
s kontrasignační odpovědností vlády (s podpisem předsedy vlády), za tato
rozhodnutí odpovídá vláda
Mezi
prezidentské pravomoci patří:
- jmenování
a odvolání předsedy a dalších členů vlády
- přijímání
demise vlády
- svolávání
zasedání Poslanecké sněmovny
- právo
suspenzívního veta (s výjimkou ústavního zákona)
- rozpuštění
Poslanecké sněmovny
- jmenování
soudců Ústavního soudu, jeho předsedu a místopředsedy
- jmenování
ze soudců předsedu a místopředsedy Nejvyššího soudu
- odpouštění
a zmírňování trestů
- podepisování
zákonů
- jmenování
prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu
- jmenování
členů Bankovní rady ČNB
- vyhlašování
referendum a jeho výsledku
- sjednávání
a ratifikace mezinárodních smluv
- dále
je vrchním velitelem ozbrojených sil
- přijímání
vedoucích zastupitelských misí
- vyhlašování
voleb do PS a Senátu
- jmenování
a povyšování generálů
- propůjčování
a udělování státních vyznamenání
- také
má právo udělovat amnestii
Vláda je
vrcholným orgánem výkonné moci a
skládá se z předsedy vlády, místopředsedů a ministrů. Vláda je odpovědná
Poslanecké sněmovně. Po parlamentních volbách dochází ke vzniku nové vlády, kdy
dosavadní vláda podá demisi a prezident republiky jmenuje na základě výsledků
voleb nového předsedu vlády a na jeho návrh pak jmenuje ostatní členy vlády
(ministry) a pověřuje je řízením ministerstev nebo jiných úřadů. Vláda
předstoupí do třiceti dnů po svém jmenování před Poslaneckou sněmovnu a požádá
ji o vyslovení důvěry. Pokud pro vyslovení důvěry hlasuje nadpoloviční počet
poslanců přítomných v Poslanecké sněmovně, vláda důvěru získá, pokud ne, musí
podat demisi a prezident republiky pověří sestavením vlády jinou osobu. V
případě, že důvěru nezíská ani tato vláda, jmenuje prezident republiky předsedu
vlády na návrh předsedy Poslanecké sněmovny. Kdyby selhal i tento třetí pokus,
prezident republiky rozpustí Poslaneckou sněmovnu a vyhlásí předčasné volby.
Vláda se zpravidla schází jedenkrát týdně
na svém pravidelném zasedání. Předseda vlády organizuje činnost vlády, řídí
její schůze, vystupuje jejím jménem a vykonává další činnosti, které jsou mu
svěřeny Ústavou nebo jinými zákony. Předseda vlády svolává schůzi vlády
zasláním programu schůze s určením data a místa konání všem členům vlády. V
jeho nepřítomnosti jej zastupuje místopředseda vlády nebo pověřený ministr.
Vláda rozhoduje o zásadních otázkách
celostátního významu, pokud nejsou tato rozhodnutí v kompetenci ministerstev,
případně jiných orgánů státní správy. Vláda rozhodnutí přijímá formou usnesení
vlády na základě písemného materiálu předloženého členem vlády, výjimečně na
základě ústní informace, jde-li o věc, která
nesnese odkladu.
Usnesení vlády musí schválit nadpoloviční počet všech členů vlády.
39. Dělba
moci v ČR – soudní složka moci, reprezentanti, funkce a pravomoci.
· zákonodárná
moc - parlament
· výkonný
moc – prezident, vláda
· soudní moc - soustava soudů
Soudní
moc vykonávají jménem republiky nezávislé soudy, soudci jsou při výkonu své
funkce nezávislí a jejich nestrannost nesmí nikdo ohrožovat. V ČR máme
čtyřstupňovou soustavu soudů (okresní-krajský-vrchní-nejvyšší soud a nejvyšší
správní soud). Soudci jsou jmenováni prezidentem bez časového omezení. Všichni
účastníci mají před soudem rovná práva, jednání před soudem je vždy ústní a
veřejné, vyjímky stanoví zákon, rozsudek se vždy vyhlašuje veřejně.
Ústavní
soud je soudním orgánem ochrany ústavnosti, skládá se z 15 soudců, kteří
jsou jmenováni na dobu deseti let. Soudce ústavního soudu jmenuje prezident se
souhlasem senátu, musí se jednat o bezúhonného občana, staršího 40 let, VŠ
právnické vzdělání a byl nejméně 10 let činný v právnickém povolání.
Základní
funkcí soudní moci je chránit neporušitelnost přirozených práv člověka a práv
občana, jakož i dozor na dodržování ústavnosti.
Pravomoci ústavního soudu jsou jmenovitě uvedeny
v článku 87 – Ústavy ČR:
Některá z pravomocí ústavního soudu:
- rušení zákonů nebo
jejich částí, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem,
- rušení jiných
právních předpisů nebo jejich ustanovení, jsou-li v rozporu
s ústavním pořádkem nebo zákonem,
- rozhodování o
ústavní stížnosti orgánů územní samosprávy proti nezákonnému zásahu státu,
- rozhodování o
ústavní stížnosti proti pravomocnému rozhodnutí a jinému zásahu orgánů
veřejné moci do ústavně zaručených základních práv a svobod,
- ústavní žalobě
senátu proti prezidentu republiky
- rozhodnutí o
opatřeních nezbytných k provedení rozhodnutí mezinárodního soudu,
která je pro ČR závazná, pokud je nelze provést jinak,
- rozhodnout o tom,
zda rozhodnutí o rozpuštění politické strany nebo jiná rozhodnutí týkající se činnosti politické strany je
ve shodě s ústavními nebo jinými zákony,
- rozhoduje o tom
zda mezinárodní smlouvy jsou v souladu s ústavním pořádkem, a to
ještě před ratifikací
40. Lidská
práva , přirozené právo, základní programové dokumenty, které přispěly
k rozvoji lidských práv.
Lidskými právy rozumíme ta práva, jejichž zdrojem není nic jiného
než pouhá příslušnost k lidskému rodu. Tato práva náleží každému člověku
už z toho důvodu, že je člověk, a vyplývají z přirozené bytosti lidské
bytosti.
Vlastnosti lidských práv:
- universální –
platná pro všechny
- nezrušitelná,
nezcizitelná – nelze je fakticky odejmout
- nepromlčitelná –
člověk o ně nemůže přijít, když je nevykonává
- nezadatelná –
člověk se jich nemůže vzdát
Přirozené právo je odvozeno
z jistého mravního řádu světa a jako takové je nadřazeno pozitivním normám
lidské společnosti.
Přirozené právo
může mít několik zdrojů. Jejich pojetí se vyvíjí v čase.
- dané bohem nebo jinými silami podobného typu,
- vyplývající z lidské přirozenosti. Člověk má
určité biologické, psychologické, sociologické .... vlastnosti a přirozené
právo je takové právo, které z tohoto vychází,
- do přirozeného práva patří to, co je „rozumné“.
Zárodky pozdějšího termínu lidských práv
začali vznikat díky křesťanství, které svým pojetím mravní rovnosti lidí a
významem kladeným na lidskou osobnost. Nezávislá moc duchovní se stává vedle
moci světské jedním ze sloupů středověké křesťanské společnosti. Velký význam
mají rovněž teorie přirozeného zákona rozpracovaného středověkými filozofy a
theology (Tomáš Akvinský).
Jedním z nejvýznamnějších
středověkých dokumentů tohoto druhu je anglická Magna Charta Libertatum (Velká listina svobod) z roku 1215.
V ní král Jan Bezzemek uznal a potvrdil významná osobní a obyčejová práva
(vztahovalo se to pouze na svobodné), žádný svobodný člověk nesmí být zadržen
ani uvězněn, zbaven majetku, vypovězen ze země nebo postaven mimo zákon, leda
na základě zákonného rozsudku soudu nebo zákona.
Čtyři pražské artikuly je název husitského
politického a věroučného programu, jediného na němž se shodla pražská a
táborská strana. Jednalo se především o přijímání pod obojí, svobodné hlásání
slova Božího, trestání smrtelných hříchů, odejmutí světského majetku církvi
Dalším důležitým středověkým dokumentem je
Edikt nantský (1598) vydaný
francouzským králem Jindřichem IV, jenž znamenal uznání i pro nekatolíky
(hugenoty). Z českých dějin známý Majestát Rudolfa II. (1609), který
potvrdil svobodu vyznání pro všechny obyvatele království, včetně poddaných.
Z privilegií pro stavy či města se
postupem času stávají dokumenty s dosahem pro každého, např. v Anglii
Petition of Right (1628), která
zajišťovala právo na řádný soudní proces
a umožňovala zatčení pouze na základě udání důvodu. Ještě významnější v tomto směru byl Habes Corpus Act (1679), který stanovil, že žádný anglický podaný nebude zatčen a držen
ve vazbě bez souhlasu soudu, ke kterému musí být předveden. Dal Dalším
z důležitých dokumentů , které přispěly k rozvoji lidských práv
patřil Bill of Rights (1689) vydaný Vilémem III.
Oranžským, který omezil panovnickou moc
a dále uzákonil svobodné volby, petiční právo, poslaneckou imunitu, porotní
soudy, právo držet zbraň na svou obhajobu a zákaz nepřiměřených či krutých trestů.
Rozkvětu se myšlenka lidských práv dočkala
v 18. století. Tento rozvoj souvisel s nastupujícím osvícenstvím,
náboženskou tolerancí, myšlenka o rovnosti lidí a liberálními teoriemi
politické společnosti, jednou z těchto teorií je teorie společenské smlouvy (J. Locke, J.J. Rousseau). V této
době již v různých zemí právní dokumenty někdy označované jako katalogy lidských práv, vyznačují se tedy obecností a
univerzalitou a zároveň obsahují i závazek státu tato práva dodržovat a chránit
a možnost jedince prosadit se proti
státu. Významná je v tomto ohledu Virginská
deklarace z 12. 6.1776. Zde již najdeme formulace o tom, že všichni
lidé jsou od přírody stejně svobodní a
nezávislí a požívají určitá vrozená nezadatelná práva jako právo na život,
svobodu, na nabývání a držení majetku apod. V tomto směru je velmi podobná
slavná formulace z Prohlášení
nezávislosti Spojených států (4.7.1776). „ Pokládáme za samozřejmé pravdy, že všichni lidé jsou stvořeni jako sobě rovni, že jsou
svým Stvořitelem obdaření určitými nezcizitelnými právy, mezi něž náleží
právo na život, svobodu a sledování
osobního štěstí, že k zajištění těchto práv se ustavují mezi lidmi vlády,
odvozující svou oprávněnou moc ze souhlasu, jimž vládnou …“
Z evropských dokumentů z tohoto období
je asi nejslavnější a nejznámější Prohlášení
práv člověka a občana, jež bylo přijato francouzským Národním shromážděním
dne 26.8.1789. Zde je rovněž vyhlášena univerzálně platná svoboda a rovnost
lidí. Prohlášení deklaruje jako základní cíl každého politického sdružení zachování přirozených a
nepromlčitelných lidských práv, k nimž patří právo na svobodu,
vlastnictví, bezpečnost a právo na odpor. Nikomu nemůže být bráněno v tom,
co není zakázáno zákonem. Prohlášení dále mj. deklaruje presumpci neviny,
svobodu vyznání, projevu a tiskovou svobodu.
V 19. století se potom různé katalogy
lidských práv staly součástí nově přijímaných ústav ve více státech (např.
prosincová ústava Rakousko-Uherska z roku 1867).
Další rozvoj myšlenky lidských práv nastal
až po druhé světové válce. Vyvstala proto nutnost formulovat elementární zásady „slušného“
lidského společenství a zároveň jim zajistit mezinárodní uznání a podporu. Tím
lidská práva získala další důležitou
dimenzi a vstoupila do oblasti mezinárodních vztah. Zrodilo se tzv. současné pojetí lidských práv.
12.12.1948 byla Valným shromážděním
OSN vyhlášena Všeobecná deklarace
lidských práv, tato deklarace se jednoznačně přihlásila k univerzalitě a
přirozenému původu lidských práv a podala jejich katalog od práv základních
přes politická a hospodářským a sociálním právům. Všeobecná deklarace lidských
práv ovšem inspirovala i regionální dokumenty o lidských právech. V Evropě byl významný mezinárodní systém
na ochranu lidských práv vybudován Radou Evropy. Jeho právním základem je Úmluva o ochraně základních práv a svobod
neboli Římská úmluva (1950) a Sociální
charta. Římská úmluva je považována ze nejefektivnější nástroj ochrany
lidských práv v Evropě a to díky svému kontrolnímu mechanismu. Na jejím základě vznikly dvě instituce na
ochranu lidských práv: Evropská komise
pro lidská práva a Evropský soud pro
lidská práva.
Významnou úlohou při ochraně lidských práv
v mezinárodním měřítku mají ovšem i různé nezávislé organizace,jednou
z nejvýznamnějších mezinárodních organizací je Amnesty International, která sleduje dodržování lidských práv
prakticky po celém světě a zvláště se zaměřuje na podporu a ochranu politických
vězňů, nespravedlivě stíhaných a perzekuovaných.
41. Lidská
práva , OSN jako garant lidských práv.
Lidskými právy rozumíme ta práva, jejichž zdrojem není nic jiného
než pouhá příslušnost k lidskému rodu. Tato práva náleží každému člověku
už z toho důvodu, že je člověk, a vyplývají z přirozené bytosti lidské
bytosti.
Vlastnosti lidských práv:
- universální –
platná pro všechny
- nezrušitelná,
nezcizitelná – nelze je fakticky odejmout
- nepromlčitelná –
člověk o ně nemůže přijít, když je nevykonává
- nezadatelná –
člověk se jich nemůže vzdát
Organizace
Spojených Národů (OSN) je
organizace, jejímž cílem je udržovat mezinárodní mír a bezpečnost, rozvíjet
přátelské vztahy mezi národy a podporovat hospodářskou, kulturní a humanitní
spolupráci. OSN se vyvinula z koalice států bojujících proti fašismu ve druhé
světové válce. Tyto státy podepsaly 1.1.1942 Deklaraci Spojených národů, nebo k ní později přistoupili. Na konci
Druhé světové války byla OSN založena mezinárodní smlouvou zvanou Charta Spojených národů, podepsanou
26.6.1945 na konferenci o mezinárodní organizaci v San Franciscu. OSN oficiálně
vznikla 24.10.1945, kdy její Charta nabyla platnosti.
10.12.1948 byla Valným shromážděním
OSN vyhlášena Všeobecná deklarace lidských práv, tato deklarace se jednoznačně
přihlásila k univerzalitě a přirozenému původu lidských práv a podala
jejich katalog od práv základních přes politická a hospodářským a sociálním
právům. Všeobecná deklarace lidských práv nebyla pro členy OSN právně závazná,
byla přijata pouze jako rezoluce, takže její plnění záviselo na dobré vůli toho kterého státu. Právě snaha
předjít od pouhého doporučení k závazným smlouvám a vytvořit takové
mechanismy, které by umožnily
kontrolovat jejich naplňování, vedla v roce 1966 k přijetí dvou
mezinárodních paktů. Mezinárodního paktu
o občanských a politických právech a Mezinárodního
paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech, které již
předpokládaly právní zavázanost pro své
signatáře. Pakty obsahují již i příslušné kontrolní mechanismy, na základě
Mezinárodního paktu o občanských a politických právech vzniká Výbor pro lidská práva (orgán OSN se sídlem v Ženevě). Opční
protokol k Mezinárodnímu paktu o občanských a politických právech,
jenž zavádí právo individuální stížností k Výboru pro lidská práva. Kromě
Všeobecné deklarace zmíněných paktů schválila OSN i celou řadu dalších
mezinárodních úmluv, které se týkaly specifických oblastí lidských práv“
diskriminace žen, rasová diskriminace, apartheidu, genocidy, otroctví,
diskriminace v oblasti vzdělávání apod.
Dnes má OSN 192 členských států, které se
zaměřují především na boj proti terorismu a rasismu. Jen málokterý stát ještě
není členem OSN, například neutrální Švýcarsko.
Česká republika je členem OSN od začátku
roku 1993.
42. Lidská
práva, vlastnosti, okruhy lidských práv.
Lidskými právy rozumíme ta práva, jejichž zdrojem není nic jiného
než pouhá příslušnost k lidskému rodu. Tato práva náleží každému člověku
už z toho důvodu, že je člověk, a vyplývají z přirozené bytosti lidské
bytosti.
Vlastnosti lidských práv:
- universální – platná
pro všechny
- nezrušitelná,
nezcizitelná – nelze je fakticky odejmout
- nepromlčitelná –
člověk o ně nemůže přijít, když je nevykonává
- nezadatelná –
člověk se jich nemůže vzdát
Okruhy
lidských práv.
a) základní (osobní) lidská práva – tato práva patří k nejstarší první generaci“
lidských práv,mají původ již v 17. a 18. století a patří sem:
o právo na život
o svoboda pohybu
a pobytu
o nedotknutelnost
osoby a její soukromí
o nedotknutelnost
obydlí
o právo na majetek
o ochrana
listovního tajemství
o právo na
lidskou důstojnost
o právo na státní
příslušnost
o zákaz mučení a
ponižujících trestů
o svoboda
myšlení, svědomí a vyznání
o rovnost před
zákonem
Tato
práva jsou negativní povahy, protože k jejich dodržování se nežádá od
státu, aby něco zvláštního zajišťoval, ale naopak aby v určitých oblastech své pravomoci nevykonával.
b) práva na soudní ochranu a spravedlivý proces – také patří k první generaci práv, jejich
smyslem je zajistit korektnost a spravedlnost soudního jednání a zakotvit
základní principy, které by vylučovali justiční zvůli, patří sem např.:
- domáhat se svého
práva stanoveným postupem
- pouze soud
uděluje tresty
- právo na obhajobu
- právo na veřejný
proces
- právo obviněného
odepřít výpověď
- zásada, že nikdo
nesmí být souzen dvakrát za stejný trestný čin
- presumpce neviny
- zákaz zpětného
stíhání za něco, co v době uskutečnění nebyl trestný čin
- právo na náhradu
škody způsobené nezákonným rozhodnutím soudu či jiného státního orgánu
c) politická práva – patří opět k první generaci práv, přestavují hlavně ochranu
člověka v rovině občanské a veřejné, patří se zejména:
- svoboda projevu
- tisková svoboda
- shromažďovací
právo
- sdružující právo
- volební právo
- petiční právo
- právo na
informace
- právo postavit se
na odpor proti každému, kdo by odstraňoval demokratický řád lidských práv
- právo podílet se
na správě veřejných věcí
d) hospodářská, sociální a kulturní práva - tato práva patří ke druhé generaci lidských
práv,jejich rozvoj nastal až koncem 19. století a ve století 20., tyto práva
mají ochránit člověka v rovině pracovní, ekonomické a kulturní, ale hlavně
mají garantovat jistou úroveň života, která pro jednotlivce znamená důstojnou
existenci a umožní mu rozvíjet svou osobnost, do této skupiny patří:
- právo na
svobodnou volbu povolání a přípravu k němu
- právo podnikat
- právo na
spravedlivou odměnu za práci
- právo svobodně se
sdružovat s jinými na ochranu svých hospodářských zájmů
- právo na stávku
- právo na ochranu
zdraví
- právo
žen,mladistvích a osob zdravotně postižených na zvýšenou ochranu zdraví
při práci
- právo na práci
- právo na
přiměřenou životní úroveň
- právo na neustále
zlepšování životních podmínek
- právána odpočinek
a placenou dovolenou
- právo na
přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří, nemoci a při nezaviněné pracovní
nezpůsobilosti
- právo na vzdělání
- právo na výsledky
tvůrčí činnosti
- právo na přístup ke
kulturnímu bohatství
e) práva národnostních a kulturních menšin – jejich cílem je chránit příslušníky těchto menšin
před diskriminací,násilným tlakem většinového národa a před násilnou asimilací,
patří sem:
- právo rozvíjet
vlastní kulturu
- přijímat informace
ve svém rodném jazyce
- sdružovat se
v národnostně orientovaných organizacích
- právo na vzdělání
v mateřském jazyce
- právo užívat
tento jazyk v úředním styku
- právo účastnit se
na řešení věcí týkajících se národnostních a etnických menšin
Jako
podskupinu hospodářských, sociálních a kulturních práv bychom mohli uvést ekologická práva, tyto práva by se dala
řadit do práv třetí generace a patří sem např.:
- právo na příznivé
životní prostředí
- právo být včas a
úplně informován o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů
43.
Mezinárodní politika, vznik, význam, cíle.
Zahraniční
politika představuje jednu z klíčových oblastí působení státu, která
zabezpečuje vztahy s jinými státy, společenstvími států a
s mezinárodními organizacemi.
Na
zahraniční politiku působí geopolitické
podmínky, geografická poloha a velikost země, charakter sousedních států,
početnost obyvatelstva, jeho kulturní a morální vyspělost, přírodní zdroje a
v neposlední řadě i vyspělost a stabilita politického systému.
Právní
základy zahraniční politiky a mezinárodních vztahů tvoří mezinárodní právo.
Zahraniční
politiku státu provádí ministerstvo
zahraničí, které v každé vládě patří ke klíčovým resortům. Důležitou
úlohu v zahraniční politice hraje také hlava státu, reprezentuje stát,
podepisuje mezinárodní smlouvy, přijímá a pověřuje diplomatické zástupce.
K prostředkům zahraniční politiky patří rovněž obranná politika, zahraniční
obchod a zahraniční kulturní
politika.
Po
staletí se zahraniční politika těsně prolínala s politikou dynastickou a
byla téměř výhradně záležitostí panovníků. Avšak vývojem doby, demokratizací
společnosti a rozvoje parlamentarismu začal převládat názor, že zahraniční
politika se dotýká všech občanů a měla by být podřízena kontrole veřejnosti. V autokratických
monarchiích, jež na evropském kontinentě přežívali hluboko do 19. století, se
ovšem podřízení zahraniční politiky mechanismům parlamentní demokracie
prosazovalo jen velmi ztuha a konečný
zvrat přivodila až 1. sv. válka, ta znamenala důležitý posun ve vývoji názorů na cíle zahraniční politiky,
až do 20. století byla válka pokládána za legitimní prostředek zahraniční
politiky.
Vzhledem
k tomu, že1. sv. válka přinesla nebývalé ničení a zhroucení tradičních
hodnot, tak po jejím skončení se vítězné mocnosti pokusily vybudovat nový světový řád – tzv.
versailleský mírový systém – a založili Společnost národů, která měla udržení
míru garantovat. V roce 1928 byl podepsán Briand-Kellogův pakt, který odrážel nové pojetí zahraniční
politiky. V tomto dokumentu byly útočné války a agrese hodnoceny jako
porušení mezinárodního práva.
Moderní
demokratické státy v zahraničně politické oblasti usilují o dosažení svých
cílů bez použití násilí či hrozby silou, cestou mezinárodní spolupráce a uznání
oprávněných zájmů ostatních zemí. Jedním z hlavních cílů se stala i snaha
zabránit mezinárodním konfliktům.
V zájmu udržení míru a
stability ve světě, ale i obrany svých zájmů a posílení vlastních pozic jsou
státy mnohdy ochotny vzdát se části své suverenity a vstoupit do obraných
aliancí (NATO) a integračních seskupení (EU).
Cíle mezinárodní politiky:
- udržení suverenity
- udržení
teritoriální integrity a vnitřní stability
- podpora
hospodářské, sociální, kulturní a jiné zájmy občanů ve vztahu
k zahraničí
- snaha zabránit mezinárodním konfliktům
44.
Mezinárodní organizace – vládní, nevládní, význam, cíle a příklady.
Mezi
subjekty mezinárodních vztahů patří kromě suverénních
států také mezinárodní organizace, která se dělí na vládní a nevládní.
Existují však také organizace, které mají současně dvojí charakter např.
Mezinárodní červený kříž.
Mezinárodní vládní organizace vznikají na základě smlouvy, kterou mezi sebou
uzavřou nejméně 3 státy. Tyto organizace mají trvalý charakter, disponují vlastní organizační strukturou. Jako subjekty
mezinárodního práva mohou uzavírat mezinárodní smlouvy.
Mohou se
dělit např.:
podle členské
základny:
- universální
- partikulární
- regionální
podle délky trvání:
- dočasné
- trvalé
podle toho zda mohou k jejich statutu
přistoupit další státy:
- otevřené
- uzavřené
podle obsahu činnosti:
- politické
- hospodářské
- technické
- sociální
- kulturní
Mezinárodní vládní organizace usnadňují členským státům dosahování
vytýčených cílů., poskytují jim vhodnou platformu pro rozvoj vzájemných styků,
pro koordinaci jejich politiky a uzavírání dohod.
Mezinárodní nevládní organizace sdružují fyzické či právnické osoby a národní
společnosti nebo sdružení z různých zemí. Usilují o spolupráci a obhajobu
společných zájmů v nejrůznějších otázkách od problematiky mládeže a
výchovy, kultury, náboženství, vědy, zdravotnictví přes otázky hospodářského
rozvoje až k problémům právním a politickým. Zpravidla disponují
vnitrostátní právní subjektivitou státu, na jehož území sídlí.
Příklady:
· Organizace spojených národů (OSN) – universální mezinárodní organizace -
OSN byla založena 26.
června 1945 v San
Franciscu (USA) na základě přijetí Charty OSN
padesáti státy včetně tehdejší ČSR.
OSN oficiálně vznikla 24.10.1945, kdy její Charta nabyla platnosti.
- Organizace Severoatlantské smlouvy (NATO) - je mezinárodní vojenská organizace –
která byla založena 4. dubna 1949 podpisem tzv. Washingtonské smlouvy, která zakotvila
vznik bezpečnostní organizace západních demokracií jako odpověď na
poválečnou situaci v Evropě.
- Západoevropská unie (ZEU) – je mezinárodní vojensko politická
organizace – která vznikla na základě Bruselské smlouvy o ekonomické a kulturní
spolupráci a kolektivní sebeobraně z roku 1948.
- Organizace pro bezpečnost a spolupráci
v Evropě (OBSE) - je
mezinárodní bezpečnostní organizace, která vznikla roku 1995 transformací Konference o bezpečnosti a spolupráci v
Evropě (KBSE, též Helsinská konference). OBSE
sdružuje převážně evropské státy. Členem je 56 států, kromě států v Evropě
a při Středozemním moři také státy zakavkazské,
středoasijské a USA s Kanadou.
45. OSN – založení, cíle, hlavní orgány a jejich funkce.
Organizace spojených národů (OSN), též Spojené národy, je mezinárodní organizace, jejímiž členy jsou
téměř všechny státy světa (v červnu 2006 měla 192 členských států).
OSN byla založena 26.
června 1945 v San
Franciscu (USA) na základě přijetí Charty OSN
padesáti státy včetně tehdejší ČSR.
Nahradila Společnost národů, která jako garant kolektivní
bezpečnosti a mírového řešení konfliktů neobstála. OSN oficiálně vznikla
24.10.1945, kdy její Charta nabyla platnosti.
Cíle OSN, jsou definovány v Článku 1
Charty OSN. OSN má za cíl především udržovat mír a bezpečnost, rozvíjet
přátelské vztahy mezi národy, uskutečňovat mezinárodní součinnost při řešení
mezinárodních hospodářských, sociálních,
kulturních nebo humanitních problémů, podporovat a posilovat úctu k lidským
právům a základním svobodám pro všechny bez rozdílu rasy, pohlaví,jazyka nebo
náboženství a být střediskem, které by uvádělo v soulad úsilí národů o
dosažení těchto společných cílů.
Hlavní
orgány OSN:
· Valné shromáždění – kde jsou zastoupeny všechny členské země OSN.
Postavení jednotlivých států není závislé na velikosti jejich území, počtu
obyvatel či hospodářské síle, při hlasování má každý stát jeden hlas. Ke
schválení určitého rozhodnutí je potřeba dosáhnout nadpoloviční většiny všech
přítomných členů, u důležitých otázek pak kvalifikované (2/3) většiny. Usnesení
OSN mají charakter doporučení a nejsou z hlediska mezinárodního práva
závazná.
· Rada bezpečnosti – je výkonným orgánem OSN, tvoří ji 15 členů, z nichž je 5
stálých (USA, VB, Francie, Rusko a Čína), ostatní jsou voleny vždy na dva roky.
Při hlasování v RB má každý člen jeden hlas, k schválení rozhodnutí
je třeba souhlasu 9 ti členů. Stálí členové RB mají právo veta (s výjimkou
procedurálních otázek. RB odpovídá za udržení míru a bezpečnosti a má právo
rozhodnout, zda došlo k ohrožení či porušení míru, označit určitou akci za
agresi a přijímat rozhodnutí
k udržení či obnovení míru, rozhodnutí RB jsou pro členy OSN závazná.
· Mezinárodní soudní dvůr – se sídlem
v Haagu, skládá se z 15 soudců, které volí valné shromáždění a rada
bezpečnosti. Rozhoduje mezinárodněprávní spory. Jeho rozhodnutí jsou závazná,
· Hospodářská a sociální rada – tvoří ji 27 členů, kteří jsou voleni na 3 roky.
Každý rok se obměňuje 1/3 tohoto orgánu. Rada sjednává dohody o přidružení
s jinými mezinárodními organizacemi a přijímá doporučení v otázkách
hospodářské, sociální a kulturní povahy.
· Poručenská rada - má 5 členů: Čína, Francie, Rusko, Velká Británie a USA. Rada formálně ukončila činnost 1.
listopadu 1994,
kdy se nezávislým státem a členem OSN stalo Palau, poslední území
pod správou OSN. Rezolucí, která byla ten den přijata, pozměnila Rada svůj
jednací řád v tom smyslu, že se nebude scházet každoročně, ale jen podle
potřeby, když si to situace vyžádá. O svolání může rozhodnout předseda nebo
pokud si to vyžádá většina členů Poručenské rady, VS nebo RB.
· Sekretariát
– představuje úřední aparát OSN. V jeho čele stojí generální tajemník,
kterého na doporučení Rady bezpečnosti jmenuje Valné shromáždění na pět let
s možností znovu zvolení. Generální tajemník plní úkoly, jimiž ho pověří
VS či jiné orgány OSN, zastupuje OSN na mezinárodních jednáních, vede
diplomatická jednání z pověření RB nebo VS. Má právo iniciovat jednání RB
o případech ohrožení mezinárodního míru a bezpečnosti. Každoročně předkládá VS
zprávu o činnosti organizace.