vypracované otázky 27.-35.
Otázka č. 27 – Volební systémy,
většinové volební formule, proporční volební formule.
Volební systém je konkrétní
způsob, jakým se ve volbách
určuje obsazení jednotlivých funkcí, jež jsou voleny, na základě hlasů voličů.
Zahrnuje jednak samotný způsob jakým volič volí (smí volit), jednak způsob
přidělování volených funkcí kandidátům na základě voliči přidělených hlasů.
Volební systémy rozdělujeme:
a) většinový
b) proporcionální
(systém poměrného zastoupení)
c) smíšený
Volební formule (metoda)
určuje matematický výpočet, pomocí kterého se převádějí volební výsledky na
mandáty a rozdělujeme je na:
· většinové
a) princip
prosté (relativní) většiny,
mandát obdrží ten kandidát, který získá v daném jednomandátovém volebním
obvodě nejvyšší počet hlasů
b) princip
absolutní většiny, mandát se
přidělí kandidátovi, který v daném jednomandátovém volebním obvodě obdrží
nadpoloviční většinu všech hlasů
c) alternativní hlasování, varianta předchozí většinové volební techniky, která
ale nepředpokládá konání druhého kola
d) princip omezeného hlasu, většinová volební technika používaná ve
vícemandátových volebních obvodech
· proporční
a) metoda volebních kvót, která vychází z předpokladu, že procento
přidělených mandátů by mělo odpovídat procentu získaných hlasů. Volební kvóta
vyjadřuje počet hlasů připadající na jedno křeslo v zastupitelstvu
b) metoda volebních dělitelů, je založena na stejném principu jako metoda
největšího průměru, mandáty jsou postupně přidělovány stranám v pořadí dle
výše průměrného počtu získaných hlasů připadajících na jeden mandát
A)
Metody volebních kvót:
Hareho kvóta (Qh) Qh=
Dropova kvóta (QD) QD=
Hagenbach-Bischoffova volební kvóta (QH-B) QH-B=
H
= celkový počet odevzdaných hlasů M = celkový počet rozdělených mandátů
B)
Metody volebních dělitelů
Název
metody |
Posloupnost
dělitelů |
d´ Hondt |
1;2;3; … n |
upravený d´
Hondt |
1,42;2;3; … n |
Sainte-Laguë |
1;3;5; … 2n - 1 |
upravený
Sainte-Laguë |
1,4;3;5; … 2n - 1 |
Imperiali |
2;3;4; … n + 1 |
Pozn.:
n = počet mandátů rozdělovaných
v daném volebním obvodě
Otázka č. 28 – Volební systémy,
většinový volební systém, znaky vlastnosti, jeho využití v ČR
Volební systém je konkrétní
způsob, jakým se ve volbách
určuje obsazení jednotlivých funkcí, jež jsou voleny, na základě hlasů voličů.
Zahrnuje jednak samotný způsob jakým volič volí (smí volit), jednak způsob
přidělování volených funkcí kandidátům na základě voliči přidělených hlasů.
Volební
systém je mechanismus, který transformuje hlasování do podoby voleného
zastupitelského orgánu. Ovlivňuje podobu politického systému země.
Volební systémy rozdělujeme:
d) většinový
e) proporcionální
(systém poměrného zastoupení)
f) smíšený
Většinový volební systém – ( prastará, používaný již v 5 stol. p.n.l.,
v moderních dějinách spjat s anglosaskou politickou tradicí). V tomto systému se používají jednomandátové obnovy, jejichž počet
odpovídá počtu poslaneckých mandátů ve sněmovně. V každém volebním obvodu
spolu soupeří několik kandidátů z různých stran. Základní pravidlo zní : Vítěz bere vše. Ten kandidát, který ve volbách dostane
nejvíce hlasů, získá poslanecký mandát. V parlamentě je pak jediným
poslancem za volební obvod, v němž byl zvolen. Zastupuje tedy i ty voliče,
kteří pro něj nehlasovali.
Většinový volební systém se charakteristickým
způsobem promítá do politického systému. Do parlamentu se dostane jen málo politických stran, často se jejich
počet redukuje na dvě nejsilnější politické strany, jež spolu neustále soupeří
o moc. Strany, které chtějí ve většinovém systému uspět, se musí přeměnit ve velké, všelidové strany, v nichž jsou zastoupeny co nejširší
vrstvy společnosti. Vládu sestavuje jen
velmi málo stran, často pouze jediná. Vláda je kontrolována relativně stabilní a jednotnou opozicí.
Stejně jako vládu i opozici tvoří malý počet stran, někdy jen jediná.
Pro tento volební systém je charakteristický nepoměr mezi počtem
obdržených hlasů a počtem mandátů. Může
dojít i k situaci, že strana, která získala nejvíce hlasů, skončí
v počtu mandátů jako druhá a nemůže tudíž sestavit vládu. /Austrálie
v r. 1990/
Přednosti
systému : - jednoduchost, snadno
se tvoří parlamentní většina a pro sestavení vlády není třeba vést složitá
koaliční jednání několika stran.
- - úzké sepětí poslanců
s jejich volebními obvody
Nevýhody systému :
- nedostatečně
odráží rozložení politických sil v zemi,
-společné
menšiny jsou nedostatečně zastoupeny v parlamentu
Z volebního
výsledku se pozná pouze to, kolika volebních obvodech jednotlivé strany
zvítězily. Hlasy odevzdané kandidátům, kteří pak při sčítání ve svém obvodu
nezískali většinu, se tak ztrácejí. Proto je tento systém velmi nepříznivý pro nově vzniklé strany, pro
které je nepravděpodobné získání výraznější pozice v parlamentu.
Většinový volební systém v ČR – Ústava ČR stanoví pro volby do Senátu, že budou
probíhat podle zásad většinového volebního systému. ČR je rozdělena do 81
volebních obvodů, v každém obvodu je volen jeden senátor. Senátoři jsou
voleni s využitím dvoukolového většinového systému. V prvním kole je
kandidát zvolen senátorem v případě, že získal více než 50%
z celkového počtu platných odevzdaných hlasů v daném obvodě.
V případě, že žádný z kandidátů nezískal více než 50%, koná se za
týden druhé kolo, do kterého postupují dva kandidáti s nejvyšším počtem
získaných platných hlasů v prvním kole. Ve druhém kole stačí kandidátovi
ke zvolení prostá většina hlasů.
Otázka č. 29 – Volební systémy,
proporční volební systém, znaky, vlastnosti, jeho využití v ČR
Volební systém je konkrétní
způsob, jakým se ve volbách
určuje obsazení jednotlivých funkcí, jež jsou voleny, na základě hlasů voličů.
Zahrnuje jednak samotný způsob jakým volič volí (smí volit), jednak způsob
přidělování volených funkcí kandidátům na základě voliči přidělených hlasů.
Volební
systém je mechanismus, který transformuje hlasování do podoby voleného
zastupitelského orgánu. Ovlivňuje podobu politického systému země.
Volební
systémy :
- většinový
- proporcionální ( systém poměrného
zastoupení)
- smíšený
Systém poměrného zastoupení
(proporční) –xxxxxxx
Využití
proporcionálního vol. systému v ČR – Ústava ČR stanoví pro volby do poslanecké sněmovny, že budou probíhat
podle zásad poměrného volebního systému. Území ČR je rozděleno do 14 volebních
krajů, které jsou shodné s vyššími územně samosprávními celky. Mandáty
jsou rozdělovány stranám, které na celostátní úrovni překročily hranici 5 %
z celkového počtu platných odevzdaných hlasů. Pro koalici politických
stran platí následující pravidlo: koalice dvou stran musí získat nejméně 10 %
hlasů, koalice tří stran musí získat nejméně 15 % hlasů, koalice
30. Volební systémy, smíšený volební
systém, znaky, vlastnosti, jeho využití ve světě
Volební systém je konkrétní
způsob, jakým se ve volbách
určuje obsazení jednotlivých funkcí, jež jsou voleny, na základě hlasů voličů.
Zahrnuje, jednak samotný způsob jakým volič volí (smí volit), jednak způsob
přidělování volených funkcí kandidátům na základě voliči přidělených hlasů.
Volební systémy rozdělujeme:
g) většinový
h) proporcionální
(systém poměrného zastoupení)
i) smíšený
Smíšený volební systém je
takový volební systém v kterém jsou kombinovány výhody obou základních
volebních systémů, a to jak většinového
systému tak proporcionálního systému.
Znaky
volebních systémů:
· volební obvod
· forma
kandidatury
· struktura hlasu
· volební
klauzule
· volební formule
Volební obvod je vymezen
počtem voličů a počtem mandátů vázaných k určitému území.
Volební
obvody rozdělujeme:
- jednomandátové
- vícemandátové
Forma kandidatury
(kandidátní listina) upravuje vztah mezi voliči a kandidáty a mezi kandidáty a
nominující stranou.
Formy
kandidatury rozdělujeme:
· personální
(kandiduje pouze jeden kandidát)
· kandidátní
listinu (seznam kandidátů)
Kandidátní
listiny dále rozdělujeme na:
- přísně vázané
kandidátní listiny – volič odevzdá svůj hlas pro kandidátní listinu a nemá
možnost ovlivnit preferenčními hlasy pořadí kandidátů na ní
- vázaná
kandidátní listina – voliči je umožněno ovlivnit preferenčními hlasy pořadí
kandidátů na listině (používá se v ČR při volbě do PS)
- otevřená
kandidátní listina – volič může hlasovat dle libosti pro konkrétní kandidátní
listinu, jednotlivé kandidáty nebo kombinovat hlasování (používá se v ČR
pro volby do obecních zastupitelstvech)
-
Struktura hlasu může mít podobu:
· jediného hlasu
· vícenásobného
hlasu – volič disponuje takovým počtem hlasů, který odpovídá velikosti volebního obvodu
· alternativního
hlasu – kromě výběru preferovaného kandidáta může volič označit i kandidáta
dalšího
· limitovaného
hlasu – volič má k dispozici více hlasů, ale jejich počet je však nižší
než počet volených mandátů
· kumulativního
hlasu – volič může kandidátovi udělit i více hlasů
· preferenčního
hlasu – volič může určit vlastní pořadí kandidátů na kandidátní listině
· kombinovaného
hlasu – volič může kombinovat hlasování pro kandidáty z různých kandidátních
listin bez ohledu na jejich pořadí
· dvojitého hlasu
– volič disponuje jedním hlasem pro výběr kandidáta v jednomandátovém
volebním obvodě a určitým typem druhého hlasu pro volbu kandidátů
z kandidátních listin
·
Volební klauzule obsahuje
minimální počet hlasů, kterého musí strana dosáhnout, aby mohla postoupit do
další fáze skrutinia (dalšího kola). Volební klauzule se uplatňuje
především v poměrných volebních
systémech a může být stanovena minimálním procentem hlasů či předem určeným
minimálním počtem hlasů.
Volební formule (metoda)
určuje matematický výpočet, pomocí kterého se převádějí volební výsledky na
mandáty a rozdělujeme je na:
· většinové
e) princip prosté (relativní) většiny, mandát obdrží ten kandidát, který získá
v daném jednomandátovém volebním obvodě nejvyšší počet hlasů
f) princip absolutní většiny, mandát se přidělí kandidátovi, který v daném
jednomandátovém volebním obvodě obdrží nadpoloviční většinu všech hlasů
· proporční
c) metoda volebních kvót, která vychází z předpokladu, že procento
přidělených mandátů by mělo odpovídat procentu získaných hlasů. Volební kvóta
vyjadřuje počet hlasů připadající na jedno křeslo v zastupitelstvu
d) metoda volebních dělitelů, je založena na stejném principu jako metoda
největšího průměru, mandáty jsou postupně přidělovány stranám v pořadí dle
výše průměrného počtu získaných hlasů připadajících na jeden mandát
A)
Metody volebních kvót:
Hareho kvóta (Qh) Qh=
Dropova kvóta (QD) QD=
Hagenbach-Bischoffova volební kvóta (QH-B) QH-B=
H
= celkový počet odevzdaných hlasů M = celkový počet rozdělených mandátů
B)
Metody volebních dělitelů
Název
metody |
Posloupnost
dělitelů |
d´ Hondt |
1;2;3; … n |
upravený d´
Hondt |
1,42;2;3; … n |
Sainte-Laguë |
1;3;5; … 2n - 1 |
upravený
Sainte-Laguë |
1,4;3;5; … 2n - 1 |
Imperiali |
2;3;4; … n + 1 |
Pozn.:
n = počet mandátů rozdělovaných
v daném volebním obvodě
Vlastnosti
smíšeného volebního systému:
- nedochází
k tříštění politické moci
- dynamicky
přenáší vůli obyvatelstva
- vláda je
relativně stabilní většinou se stálou opozicí
Využití smíšeného volebního systému ve světě.
Charakteristickým příkladem tohoto systému je hlavně volební systém
v Německu, ale i v Maďarsku, Japonsku nebo Dánsku.
Smíšený systém v SRN.
V SRN je polovina poslanců volena
v jednomandátových voleních obvodech na základě relativní většiny, druhá
polovina je nezávisle na této volbě volena na základě kandidátních listin
s využitím systému poměrného zastoupení. Proto také německý volič
disponuje dvěmi hlasy, označenými jako prvý a druhý hlas.
Celkem se volí 656 poslanců Spolkového
sněmu.
Rozhodující pro budoucí poměr sil mezi
politickými stranami v tomto parlamentu je hlas druhý. Podle počtu druhých
hlasů se pro každou politickou stranu zjišťuje počet poslaneckých mandátů,
které ve Spolkovém sněmu získá. K tomuto výpočtu se používá tzv.
Hare-Niemeyrova metoda. V důsledku 5% klauzule se na rozdělování mandátů
podílejí pouze strany, kterým se tuto hranici podařilo překročit nebo
zvítězily, alespoň ve třech jednomandátových obvodech a tak získaly alespoň tři
přímé mandáty.
Obsazování mandátů, se provádí tak, že se nejprve obsadí tzv. přímé mandáty, které
získali kandidáti v jednomandátových volebních obvodech na základě prvních
hlasů a ostatní mandáty se pak přerozdělí dle pořadí kandidátů na kandidátní
listině.
Zatím co druhé hlasy rozhodují o celkovém zastoupení stran
v parlamentu, první hlas spolurozhodují o tom, které konkrétní osoby to
budou, to se však týká pouze maximálně poloviny Spolkového sněmu.
Pokud by strana nezvítězila v žádném
jednomandátovém volebním obvodě, obsadí všechny své mandáty na základě kandidátní listiny.
V důsledku oddělení prvních a druhých
hlasů, ale může dojít také k tomu, že je počet přímých mandátů určité strany vyšší než celkový počet jejích
mandátů. Přímé mandáty pak zůstávají zachovány a celkový počet členů parlamentu
je zvýšen o tzv. přebytkové mandáty.
Německý volební systém má tři zvláštnosti, které do určité míry
porušují zásadu rovnosti hlasů.
a) nemají stejně
velké volební obvody – nerovnosti mezi obvody totiž způsobují, že je částečně
porušena rovnost hlasů (v jednom obvodě zastupuje zvolený poslanec menší
počet občanů než ve druhém, a tak mají hlasy voličů z prvního obvodu
vlastně větší sílu).
b) kombinace
pětiprocentní klauzule a klauzule pro přímé mandáty – pokud strana nepřekročila
pětiprocentní hranici v rámci druhých hlasů, může pro ni být rozdíl mezi
dvěma a třemi přímými mandáty dosti podstatný.
c) přebytkové
mandáty – přebytkové mandáty vznikají v případě, že politická strana získá
v některé ze spolkových zemí na základě prvních hlasů více přímých
mandátů, než jí přísluší celkově na základě druhých hlasů. Přímé mandáty
zůstanou v každém případě zachovány. O vzniklé přebytkové mandáty se zvýší
celkový počet poslanců Spolkového sněmu. Ke vzniku přebytkových mandátů dochází
v důsledku nízké volební účasti, nesprávného vymezení volebních obvodů,
volebního chování, jež inklinuje ke štěpení hlasů, a konečně i důsledku zvolené
metody rozdělování zbylých mandátů na základě zbylých hlasů.
31. Volební systém a volby do PS
Parlamentu ČR.
V České republice se při volbách do Poslanecké sněmovny používá systém
poměrného zastoupení. Volby do poslanecké sněmovny se konají každé 4 roky. Právo volit má každý občan ČR,
který dosáhl věku 18 let a není zbaven způsobilosti k právním úkonům a to
i mimo území ČR. Pasivní volební právo pro PS vzniká ve věku 21 let a náleží
všem občanům s volebním právem aktivním.
Volby do Parlamentu ČR vyhlašuje prezident republiky nejpozději do 90
dnů před jejich konáním.
Pro volební kampaň může starosta obce vyhradit plochu pro vylepení
volebních plakátů, a to 16 dnů přede dnem voleb a končící 48 hodin před
zahájením voleb kandidující politické strany, v Českém rozhlase a
v České televizi mají politické
strany a koalice právo na 14 hodin
bezplatného vysílání v rámci jejich vysílacích okruhů. Možnost jejího
využití musí odpovídat zásadě rovnosti kandidujících politických stran a
koalic. V den voleb je zakázána volební agitace pro politické strany, koalice a kandidáty v objektu,
v němž je umístěna volební místnost, a v jeho bezprostředním okolí.
Třetí den před dnem voleb do Parlamentu České republiky a končící ukončením
hlasování je zakázáno zveřejňování předvolebních a volebních průzkumů a to jak
fyzickým tak právnickým osobám.
Voliči jsou zapsáni na stálých seznamech voličů, popřípadě ve zvláštních
seznamech voličů, pokud nevolí v místě svého trvalého bydliště.
Kandidátní listiny musí obsahovat, název politické strany, jméno, věk,
zaměstnání a bydliště kandidátů a pořadí kandidátů na kandidátní listině.
Nejvyšší počet kandidátů je pro každý volební obvod je stanoven zákonem. Úřad
zaregistruje kandidátní listinu přinejmenším 45 dní přede dnem voleb a oznámí
to politické straně. Proti nezaregistrování je možno se domáhat nápravy u
Krajské soudu.
Ke kandidátní listině musí být přiloženo vlastnoručně podepsané
prohlášení kandidáta, že souhlasí se svou kandidaturou, že mu nejsou známy
překážky volitelnosti a že nedal souhlas k tomu, aby byl uveden na jiné
kandidátní listině pro volby do PS. Na prohlášení dále uvede své RČ a kde je
přihlášen k trvalému pobytu. Kandidátní listina musí být v příslušném
volebním kraji podána nejpozději 66 dnů
před vyhlášeným datem konání voleb a strana či koalice musí složit
v každém volebním kraji, ve kterém předkládá kandidátní listinu, příspěvek
na volební náklady ve výši 15.000,-Kč.
Volby do Parlamentu ČR se konají
ve dvou dnech , kterými jsou pátek a sobota. První den voleb začíná
v 14.00 hodin a končí v 22.00 hodin, druhý den začíná v 08.00
hodin a končí ve 14.00 hodin.
Volby jsou řízeny Státní volební
komisí. V okrscích je hlasování organizováno okrskovými volebními
komisemi. Výsledky voleb zpracovává Český statistický úřad.
V ČR
je při volbách do PS Parlamentu ČR 14 volebních krajů, které jsou shodné
s územím vyšších územně správních celků, mezi které se rozděluje 200
mandátů.
Kandidáti
jsou na tzv. vázaných kandidátních listinách (voliči je umožněno ovlivnit
preferenčními hlasy pořadí kandidátů na listině).
Každý
volič má dva preferenční hlasy (volič může určit vlastní pořadí kandidátů na kandidátní
listině). Pokud ten kdo je volen dostane víc než 7% hlasů dostává se na první
místo kandidátní listiny, ale pouze za předpokladu, že tam není jiný kandidát
s větším % hlasů.
Mandáty
jsou rozdělovány stranám, které na
celostátní úrovni překročily hranici 5%
hlasů z celkového počtu platných odevzdaných hlasů. Pro koalice platí
následující pravidlo, koalice 2 stran 10% hlasů, koalice 3 stran 15% hlasů a
koalice
Mandáty
jsou ve volebních krajích stranám a koalicím rozdělovány na základě d´Hontova
systému.
32. Volební systém a volby do
Senátu Parlamentu ČR.
V České republice se při volbách do Senátu používá většinový
volební systém. Volební období senátora
je dlouhé 6 let, přičemž se vždy 1/3 obměňuje každé 2 roky. Právo volit má
každý občan ČR, který dosáhl věku 18 let
a není zbaven způsobilosti k právním úkonům. Do Senátu však mohou občané
volit jen v případě, pokud se dostaví na území České republiky v den
voleb. Pasivní volební právo do Senát je od věku 40 let.
Volby do Parlamentu ČR vyhlašuje prezident republiky nejpozději do 90
dnů před jejich konáním.
Kandidáty do senátních voleb přihlašují politické strany u okresních
úřadů v sídle volebního kraje. V případě nezávislých kandidátů tak
činí kandidát sám, musí však přiložit petici podporující jeho kandidaturu
s více než 1000 podpisů oprávněných voličů v příslušném volebním
obvodu. Proti nezaregistrování je možno se domáhat nápravy u Krajské soudu.
Všichni kandidáti musí doložit potvrzení o složení kauze ve výši
20.000,- Kč, která je vratná v případě, že kandidát získal alespoň 6%
z celkového počtu platných hlasů.
Třetí den před dnem voleb do Parlamentu České republiky a končící
ukončením hlasování je zakázáno zveřejňování předvolebních a volebních průzkumů
a to jak fyzickým tak právnickým osobám.
Pro hlasování do Senátu je vytvořeno 81 volebních obvodů, v nichž
se volí vždy jeden senátor. Senátoři jsou voleni s využitím dvoukolového
většinového systému. V prvním kole je kandidát zvolen senátorem
v případě, že získal více než 50% z celkového počtu platných
odevzdaných hlasů v daném obvodě. V případě, že žádný
z kandidátů nezískal více než 5%, koná se za týden druhé kolo, do kterého
postupují dva kandidáti s nejvyšším počtem získaných platných hlasů v prvním kole. Ve druhém kole stačí
kandidátovi ke zvolení prostá většina hlasů.
Volby do Parlamentu ČR se konají ve dvou dnech, kterými jsou pátek a
sobota. První den voleb začíná v 14.00 hodin a končí v 22.00 hodin,
druhý den začíná v 08.00 hodin a končí ve 14.00 hodin.
Volby jsou řízeny Státní volební komisí. V okrscích je hlasování
organizováno okrskovými volebními komisemi. Výsledky voleb zpracovává Český
statistický úřad.
Shrnutí
Senátní volby v ČR:
- 81 volebních
obvodů
- Personální
kandidátní listina
- Jediný hlas
- Princip absolutní
většiny
33. Modely dělby moci, vznik, představitelé, jejich
přínos ke vzniku dělby moci, principy.
Jedním
z nejdůležitějších principů výstavby politického systému zastupitelské demokracie je princip dělby moci.
Dělby
moci se uplatňuje ve dvou základních variantách:
a) prezidentské
b) parlamentní
a) prezidentská
varianta – v této je dělba moci striktní, hlava státu (prezident) bývá
hlavou výkonné moci (vlády), parlament a hlava výkonné moci jsou voleni
v oddělených volbách, to znamená, že výkonná moc není parlamentu odpovědná
a vzájemná kontrola mezi nimi je umožněna pouze systémem brzd a rovnovah. Pro
prezidentský model je rovněž příznačná
neslučitelnost funkcí ve vládě s mandátem
v parlamentu. (typické pro USA).
b) parlamentní
varianta – v této je dělba moci pružná, méně důsledná. Je totiž značně
měněna principem odpovědnosti vlády vůči parlamentu. Občané volí pouze
zákonodárný sbor, na základě voleb pak vzniká orgán výkonné moci – vláda, která
musí získat důvěru parlamentu vyjádřenou hlasováním. Parlament pak kromě
přijímání zákonů kontroluje vládu a může ji přimět k demisi vyjádřením
nedůvěry. Na druhé straně může někdy vláda inicializovat rozpuštění parlamentu
a vyvolat nové volby. Hlava státu má většinou slabší, přesně stanovené pravomoci. Pokud se nejedná o monarchii, bývá
hlava státu spíše volena parlamentem než lidem. V parlamentním modelu je
rovněž možná slučitelnost vládní funkce
s mandátem v parlamentu. Přímá vazba mezi parlamentem a vládou ovšem
neznamená skutečné posílení moci, spíše naopak (loajalita strany která vládu
sestavila). Princip brzd a rovnovah se proto stává méně významný.
Co
zůstává zachováno v obou systémech , je důsledné oddělení soudní moci.
Historicky se počala vyvíjet už v dobách zápasů stavovských
zastupitelských orgánů s panovníky, teoreticky byl podchycen v dílech
Johna Locka (1632-1704) v jeho
díle „ Dvě pojednání o vládě“ a zejména Charlese
de Montesquieua (1689-1755) v jeho díle „ O duchu zákonů“.
John
Locke - stát
podle tohoto pojetí vzniká jako výtvor racionálně uvažujících jedinců, kteří
dospěli k poznání, že je lepší chránit svá práva a zájmy společnými
institucemi než individuálně. Hlavním problémem je zajistit, aby moc nebyla
zneužita k jinému účelu. Locke přichází s myšlenkou oddělení zákonodárné moci od moci výkonné. Locke
téma rozdělení moci spíše jen naznačil než rozpracoval.
Moc zákonodárná =
parlament v jeho pojetí určuje pravidla.
Výkonná moc = panovník
tato pravidla aplikuje na konkrétní případy.
Zákonodárná moc je podle Lockova konceptu nadřazena moci výkonné. Zatímco moc zákonodárná se musí
často obměňovat prostřednictvím voleb, výkonná moc by v zájmu moci měla
být permanentní. Locke předpokládá, že bude ponechána panovníkovi, který bude
muset respektovat zákonodárnou moc parlamentu
Charles
de Montesquieu (1689-1755) jako jeden z hlavních představitelů
francouzského osvícení 18. století, dovedl myšlenku rozdělení moci dále. Ve
spise Duch zákonů vyložil svou teorii státu, založenou na vládě zákona a na
důsledné kontrole státní moci. Jeho nejdůležitějším krokem bylo striktní
oddělení soudní moci od výkonné. V jeho díle je patrná obava
z nekontrolované demokracie, proto požadoval, aby i pravomoci zvolených
zástupců byly pod kontrolou, zákonodárná moc měla být na stejné úrovni jako moc výkonná, aristokracie mela mít
institucionálně zajištěný přinejmenším stejný vliv jako buržoazie a lid. Teorie
oddělení moci , jak ji zformuloval Montesquieu, obsahovala zřetelně
nedemokratické prvky.
V klasické teorii Montesquieu se státní moc dělí, na zákonodárnou,
výkonnou a soudní. Zákonodárnou moc(legislativu) zpravidla tvoří zastupitelský
sbor (parlament), ten má ve své pravomoci vydávání zákonů. Výkonnou moc
(exekutivu) většinou představuje vláda nebo hlava státu, jejím úkolem je řídit
běžnou agendu v rámci platných zákonů. Soudní moc (jurisdikce) je pak
vykonávána soustavou soudů, které kontrolují dodržování zákonů, popřípadě
zákony závazně interpretují.
Omezení moci se však nedosahuje pouze její
dělbou, ale též doplňujícím principem
brzd a rovnovah. Podle něho jsou pravomoci jednotlivých složek státní moci
navíc stanoveny tak, aby se navzájem
vyvažovali a omezovaly.
Do
principu brzd a rovnovah by tedy patřilo i tzv. suspenzívní veto – právo moci výkonné nebo hlavy státu vrátit
zákonodárnému sboru přijatý návrh zákona k novému projednání. Dále právo určitého soudního orgánu zrušit zákon,
který odporuje ústavě. Právo parlamentu schvalovat rozpočet, a tím přidělovat
finance na činnost výkonné moci, přehlasovat suspenzívní veto či vyslovit
souhlas k jmenování ministrů a nakonec právo hlavy státu udělovat
odsouzeným milost nebo zastavovat trestní stíhání.
34.
Prezidentská dělba moci, uplatnění , vlastnosti a znaky.
Prezidentský model dělby moci – v tomto modelu je dělba moci
striktní, hlava státu (prezident) bývá hlavou výkonné moci (vlády), parlament a
hlava výkonné moci jsou voleni v oddělených volbách, to znamená, že výkonná moc není parlamentu
odpovědná a vzájemná kontrola mezi nimi je umožněna pouze systémem brzd a
rovnovah. Pro prezidentský model je
rovněž příznačná neslučitelnost funkcí
ve vládě s mandátem v parlamentu.
Typickým
příkladem prezidentského modelu je USA. Zákonodárnou moc má v USA
dvoukomorový Kongres (sněmovna reprezentantů a senát), moc výkonnou představuje
prezident, který je nejen hlavou státu, ale i vlády, vláda není kolektivním
orgánem, ministři a ostatní členové výkonných úřadů ( úřad Bílého domu, Národní
bezpečnostní rada, Rada ekonomických poradců apod.) jsou jmenováni prezidentem, moc soudní pak uplatňuje celá
soustava federálních soudů.
Kongres a
prezident jsou voleni v oddělených volbách, takže se může stát, že většinu
v obou komorách má jedna politická strana, ale prezident byl zvolen za
jinou stranu. Prezident nemůže rozpustit kongres a ten zase nemůže odvolat
prezidenta (vyjma velmi komplikované procedury soudního řízení vedeného pro
velmi závažný zločin).
Soudci
federálních soudů jsou jmenováni prezidentem na doživotí se souhlasem senátu.
Výkonná , zákonodárná a soudní moc jsou důsledně odděleny a na sobě poměrně
nezávislé.
Kromě
dělby moci se plného efektu vzájemné kontroly dosahuje promyšleným systémem
brzd a rovnovah, prezident má právo suspenzívního veta, které může být
přehlasováno 2/3 většinou v obou
komorách Kongresu. Federální soudy mohou
na základě konkrétního soudního nálezu prohlásit zákony odporující ústavě za
neplatné.
Co
zůstává zachováno je důsledné oddělení
soudní moci.
35.
Parlamentní dělba moci, uplatnění , vlastnosti a znaky.
Parlamentní model dělby moci – v tomto modelu je dělba moci pružná
a méně důsledná. Je totiž značně měněna principem odpovědnosti vlády vůči
parlamentu. Občané volí pouze zákonodárný sbor, na základě voleb pak vzniká
orgán výkonné moci – vláda, která musí získat důvěru parlamentu vyjádřenou
hlasováním. Parlament pak kromě přijímání zákonů kontroluje vládu a může ji
přimět k demisi vyjádřením nedůvěry. Na druhé straně může někdy vláda
inicializovat rozpuštění parlamentu a vyvolat nové volby. Hlava státu má
většinou slabší, přesně stanovené
pravomoci. Pokud se nejedná o monarchii, bývá hlava státu spíše volena
parlamentem než lidem. V parlamentním modelu je rovněž možná slučitelnost vládní funkce s mandátem
v parlamentu. Přímá vazba mezi parlamentem a vládou ovšem neznamená
skutečné posílení moci, spíše naopak (loajalita strany která vládu sestavila).
Princip brzd a rovnovah se proto stává méně významný.
Co
zůstává zachováno je důsledné oddělení
soudní moci.
Příkladem
takového parlamentního modelu může být Velká Británie. Britský politický systém
se vyvíjel mnoho staletí organickou cestou postupných modifikací, jeho počátky
můžeme klást už k době Viléma I. Dobyvatele. Důsledkem tohoto neporušeného
evolučního vývoje mj. i to, že Británie nemá psanou ústavu a její základní
principy jsou zakotveny v různých dokumentech – převážně zákonech či
rozhodnutích výkonné moci, nebo jsou dány nepsanými zvyklostmi a pravidly jednání,
které sice nemají povahu zákona, tj. bylo by možno je beztrestně porušovat, ale
ve skutečnosti se tak neděje.
V
Británii je suverénním mocenským orgánem dvoukomorový parlament (směmovna
reprezentantů a sněmovna Lordů). Je nejvyšším zákonodárným orgánem, může bez jakýchkoli omezení ze
strany soudů či jiných orgánů schvalovat, měnit nebo zrušit jakýkoliv zákon,
může změnit rozhodnutí soudů nebo I např. Schvalovat retrospektivní zákony
legalizující v minulosti nelegální činy či umožnit potrestat činy legální podle
předešlých zákonů (ve skutečnosti to nedělá a dodržuje svůj politický program).
Formálně je k platnosti každého zákona nutný souhlas panovníka (tzv. Royal Assent), ten je
ovšem vždy udělen.
Výkonná moc náleží de iure především opět
králi, jenž má právo jmenovat a odvolat všechny státní úředníky včetně
premiéra, může formulovat a provádět zahraniční a obranou politiku země,
vyhlašovat válku a uzavírat mír (v praxi tyto pravomoci panovníka nevykonává,
kromě jmenování premiéra, tím, je ovšem jmenován šéf vítězné politické strany.
Skutečnou hlavou výkonné movi je
premier, který sestavuje vládu a především rozhoduje o složení a počtu členů
tzv. Kabinetu
a předsedá jeho schůzím. Kabinet se skládá obvykle z asi 20 ministrů (vláda
jako celek se nikdy neschází) a představuje skutečné centrum politického
rozhodování v zemi. V Británii díky většinovému volebnímu systému totiž vítězná
strana získá s vysokou pravděpodobností absolutní většinu. V souladu s výše
popsanými rysy parlamentního modelu se
pak I faktická tvorba zákonů přesouvá na
kabinet, parlament vládní návrhy skoro vždy schválí. Navíc členové kabinetu
jsou až na řídké vyjímky jmenováni ze členů parlamentu, což spojení exekutivy a
legislativy jenom posiluje.
Soudy ve Velké Británii rozhodují
nezávisle, soudci jsou jmenováni králem na doživotí na doporučení Lorda
kancléře. Britské soudy ovšem nemají
možnost rušit zákony. Nejvyšším odvolacím soudem Británie je Sněmovna lordů.